Това каза пред журналисти в Карлово министърът на отбраната Красимир Каракачанов, който присъства на възпоменателната церемония по повод 145 години от гибелта на Апостола на свободата Васил Левски, съобщава Фокус.

„Модернизацията на армията е забавена от 27 години, защото тогава, когато са купували една техника, са търсели вероятно някакъв друг ефект, а не този за способностите на Българската армия“, добави Каракачанов.

По думите му, ако, когато са купувани Кугарите и Спартаните, са били купени изтребители, цените са щели да бъдат други и сега наред с МиГ- 29 и СУ-25 да имаме и по-модерни самолети.

Каракачанов каза още, че, когато навремето са се купували Кугарите и Спартаните, е имало много изгодно предложение да получим почти като подарък цяла ескадрила с въоръжение от Германия модернизирани МиГ-29, с цена 1 евро на самолет. „Ние сме ги отказали, защото сме първи натовци и купихме нещо, което стои в хангарите. А поляците с най-голямо удоволствие си позволиха същия този подарък от Федералната република и сега още ги ползват. Това е сметката в армията“, каза още Красимир Каракачанов.

„Тъй като става въпрос все пак не за 100-200 000 лева, даже не за 100-200 милиона лева, а конкретно за самолетите става въпрос за суми от над 1,3-1,5 млрд. лв., аз не искам да бързаме и да правим грешки, а след години някой друг да каже, че аз като министър на отбраната съм направим нещо, което не е изгодно за армията, а за самия мен“, добави Каракачанов. Според него именно така се е действало в България през последните 27 години.

„Тези 27 години са пропуснати да се модернизира армията. Ако бяха купувани тези въоръжения, които ни трябват, а не да харчим стотици милиони долари за техника , която днес да стои в хангарите и не лети, нещата щяха да изглеждат по-друг начин“, каза министърът на отбраната.

Според него техниката не лети, защото, когато са сключвани договорите никой не си е направил усилието в тях да пише, че поддръжката на това въоръжение трябва да става в България. По думите му именно това е едно от условията, които сега се поставят по отношение на самолетите.

„Това ще бъде едно от условията, които ние ще поставим на фирмите, които са проявили интерес – поне една част от поддръжката да се прави в нашите авиационно-ремонтни заводи, които са към МО“, поясни министърът. „По отношение на бронираната машина – вместо да отиваме отнякъде да си купим нещо за по 3-4 млн. лв. за по парче и да похарчим и там над 1 млрд. лв. и след това да се чудим къде да я ремонтираме, идеята е да се сглобяват в България, за да може да си ги поддържаме по-лесно“, добави Каракачанов и отбеляза, че това е валидно и за корабите.

Той още веднъж повтори, че сега не трябва да се бърза, а да се действа умно. По думите му общо за трите проекта за модернизация става въпрос за една сума от над 3,5 млрд. лв.